czwartek, 23 sierpnia 2007

ODCINEK1 - CZEKOLADOWY RAJ - STAROMODNE CZEKOLADOWE CIASTO




Ciasto:

1 ½ szklanki mąki
1 filiżanki cukru pudru
1 łyżeczka proszku do pieczenia
½ łyżeczki sody oczyszczonej
1/3 filiżanki kakao dobrej jakości
165g miękkiego, nie solonego masła
2 duże jajka
2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
2/3 filiżanki kwaśnej śmietany

Nadzienie/Polewa:

ok. 175 g dobrej jakości gorzkiej czekolady
80g masła
2 ½ filiżanki cukru pudru
1 łyżka stołowa syropu kukurydzianego
½ filiżanki kwaśnej śmietany
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii

Potrzebny sprzęt: 2 tortownice (ok. 20cm średnicy) nasmarowane masłem
Cukrowe kwiatki, do dekoracji (opcjonalnie)

Nagrzej piekarnik do ok. 180˚C


Wszystkie składniki ciasta umieść w jednym naczyniu i zmiksuj na gładką, gęstą masę.

Podziel masę na 2 części, gumową łopatką i wlej do przygotowanych tortownic i piec aż tester będzie suchy (tester-patyczek, który wtyka się w ciasto), powinno to zająć jakieś 35min., ale lepiej zacząć już sprawdzać po 25min. Najlepiej zamienić miejscami tortownice w połowie pieczenia. Wyciągnij ciasto z piekarnika i zostaw do wystygnięcia na 10min. Zanim wyciągniesz je z tortownicy. Nie martw się pęknięciami, polewa wszystko zakryje.

Żeby zrobić polewę, roztop czekoladę z masłem, w mikrofalówce lub kąpieli wodnej. Jakkolwiek to zrobisz, nie spiesz się, żeby nie przypalić czekolady.

Kiedy czekolada stygnie, przesiej przez sitko cukier puder.

Dodaj syrop kukurydziany, śmietanę i wanilię do ostudzonej czekolady, kiedy wszystko się połączy, wsyp przesiany cukier. Można to zrobić w mikserze.

Dodaj łyżeczkę przegotowanej wody jeśli chcesz, by polewa byłarzadsza lub cukier puder by była gęstsza. Powinna być na tyle płynna by łatwo się rozprowadzać, ale odpowiednio gęsta by nie spłynąć.

Wylej ok. 1/3 polewy na środek połówki ciasta i rozprowadź aż po brzegi. Połóż 2 ciasto i delikatnie ściśnij.

Resztę polewy rozprowadź na górze i po bokach sklejonych ciast. Pozostaw na kilka minut, żeby stwardniała. Połóż kwiatuszki na szczycie ciasta.



FRAGMENT PROGRAMU NIGELLI:

***
Robiłam. Wyszło dobre, wszyscy się zachwycali ;) tylko popełniłam bład i polewę zrobiłam z tej saszetki (taka twarda czekolada, którą wkłada się do ciepłej wody) i była ekstremalnie słodka, bałam się, że zabije ciocie cukrzyczke ;P

37 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Zrobiłam. Było słodkie, ale jak dla mnie pyszne. Super pomysł z tym blogiem ! Gratuluje i pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Musze przyznać ,że to ciast wygląda niezwykle smakowicie i nie przypuszczałam ,że jest takie proste... chyba zaraz zabiorę się do roboty-nie mogę się doczekać rezultatów!!

Asia pisze...

Co można dodać zamiast syropu kukurydzinego do ciasta??

Agata pisze...

Ciasto zrobiłam , nie mialam syporu kukurydzianego ale i tak jest pyszne. Wygląda super.
Oczywiscie dodalam sporo alkoholu. Wszystkim smakowało

Anonimowy pisze...

no ja zrobiłam i zakasowałam wszystkich:))SUPER:)

Anonimowy pisze...

rewelacja, trochę zmodyfikowałam przepis ale wychodzi świetnie, koleżanki zachwycone, tata sam zjadł połowę :)
polecam

Anonimowy pisze...

Mam pytanie: czy mozna zamiast dwoch upiec je od razu w jednej duzej tortownicy, a potem przekroić???

Anonimowy pisze...

Własnie zrobiłam, ale jakoś niezbyt mi wyrosło i tej polewy wydaje się troszkę za dużo. smak ok.tylko jakoś małe samo ciasto.

ola pisze...

ciasto wyszło super, na pewno nie będzie to jednorazowy wypiek. poza tym jak mój mąż się skusił to naprawde musi być pyszne, a zjadł nie jeden kawałek i powiedział że mam znowu je upiec. ogólnie wszyscy byli zachwyceni. Acha zamiast syropu kukurydzinego dodałam syropu klonowego wyszło wspaniale :-)

Anonimowy pisze...

ja sie wlasnie zabieram do robienia tego ciasta, z tym ze nie wiem jaka smietane uzyc, jest napisane ze ma byc kwasna ale nie wiem gdzie taka mozna dostac, a wy z jaka wmietane robilyscie?

Anonimowy pisze...

Jak kto gdzie? Kwaśna śmietana jest w każdym spożywczym. 12% albo 18% w kubkach małych lub dużych, np. śmietana "szczeciniecka". nie mylić ze śmietanką, która jest słodka :) Ale jest napisane zawsze na opakowaniu śmietana (kwaśna) albo śmietanka (słodka) :)

Anonimowy pisze...

Wspaniałe i łatwe do zrobienia ciasto. Polecam. Zastanawiam się tylko, czy gdzieś ( w Polsce:-)) można dostać syrop kukurydziany i co daje jego dodatek?

Smacznego! pisze...

Podobno taki syrop (lub złoty syrop) można kupic w sklepach ze zdrowa zywnoscia, eweeeeentualnie mozna zastapic sztucznym miodem, ale daje inny smak. Osobiscie uzylam miodu i ciasto bylo bardzo slodkie, moze z syropem jest lepsz.

Anonimowy pisze...

A mnie wyszedł zakalec;) ciasto prawie wcale nie uroslo, może coś źle interpretuje te "filizanki"

Anonimowy pisze...

Tere fere, też zrobiłam to ciasto, i wg mnie margaryne/masło przydało by sie przed wymieszaniem roztopic w kąpieli wodnej, a tak to zrobiłam jeden placek, bo na dwa wg mnie było tego za mało, ładnie urosło, ale potem opadło, i w rezultacie okazał sie zakalcem :/ może ja też tych filiżanek nie rozumiem :? /karolina

Anonimowy pisze...

pyszne! ale szkoda, że nie wyrosło;/

Anonimowy pisze...

może wam nie rośnie, bo w oryginale zamiast pół łyżeczki proszku do pieczenia była cała łyżeczka?

Anonimowy pisze...

2 ½ filiżanki cukru pudru do polewy? to chyba zart. wsypalem poltorej filizanki i bylo i tak juz stanowczo za slodkie. moze tam powinno byc ½ filizanki - taka ilosc jest jeszcze do przyjecia. tak poza tym ciasto smaczne

Anonimowy pisze...

za filizanki uznalem 250ml czyli szklanke - taka wielkosc znalazlem na jakiejs anglojezycznej stronie do przeliczania objetosci/masy w przepisach kulinarnych

Smacznego! pisze...

W przepisie jest 2,5 z resztą pisałam, że ciasto jest bardzo słodkie i pamiętaj, że to nie tylko na polewę, ale też na "nadzienie."

agnieszka pisze...

dobre ciasto:) bardzo mi smakowało.

Anonimowy pisze...

ciasto bardzo dobre,ale bardzo słodkie.Mi też nie bardzo wyrosło.

Anonimowy pisze...

Ciasto wyszło wspaniałe, nawet mój mąż który nie lubi słodyczy, skosztował i powiedział, że super. Polecam wszystkim.

Anonimowy pisze...

ciasto przepyszne upiekłam dla rodziców na urodziny tylko dodołam do środka jeszcze konfiture z drylowanych wiśni a spód nasączyłam alkocholem:)

Anonimowy pisze...

Albo mój piekarnik źloe piecze i ciasto nie wyrosło jak trzeba, albo składniki na ciasto powinny by razy 2. Zrobiłam dwa razy ciasto (2 tortownice i przełożyłam masą) i dopiero wtedy wyszło takie jak Nigelli (w sensie takie wysokie).

Anonimowy pisze...

UWAGA! w originalnym przepisie jest 1 lyz proszku do pieczenia i 2 (slownie: DWIE) plaskie lyzeczki sody oczyszczonej. To ciezkie ciasto, inaczej nie wyrosnie. Szklanki zamiast filizanek. I oprocz malsa jeszcze 175 ml oleju roslinnego.

Anonimowy pisze...

Aha, i jeszcze 300 ml wody i TRZY jajka. Wtedy wychodzi jak trzeba.

Unknown pisze...

Ciasto wyszło pyszne, ale faktycznie nie urołso :( Czy ktoś ma pomysł dlacego? Dodałam nawet nieco więcej proszku do pieczenia. Tak czy inaczej pychotka, a Nigella ma nową fankę w postaci mojej 4,5 letniej córeczki, która jest niezastąpioną pomocnicą :))

Anonimowy pisze...

Syrop klonowy sprawia ze polewa jest błyszcząca :)

Anonimowy pisze...

*/ przepraszam syrop kukurydziany nie klonowy

Anonimowy pisze...

mnie tez wyszedł zakalec... niestety.

Anonimowy pisze...

A mi wyszło :)

Strasznie słodkie, ale pyszne... :)

Tylko dodałam 1 łyżeczke czubata proszku i 2 płaskie łyżeczki sodki, 3 jajka i dodatkowo 175ml oleju (jak tu ktoś polecał). Ładnie wyrosło, nie zrobil się zakalec :)

Pyszne Świąteczne ciacho :)

Anonimowy pisze...

http://www.youtube.com/watch?v=Sk-obgix23Y

jej wyszlo idealnie:)
czy ktos wie gdzie mozna kupic ekstrakt waniliowy? oprocz kuchni swiata bo tam kosztuje 30zl za jakies 250ml

Anonimowy pisze...

wydaje mi sie ze na filmiku ona ciasto robi dodajac filizanke cukru a nie cukru pudru

ERROR 404 pisze...

Czekolada ma w sobie bardzo dużo plusów. Jednym z nich jest magnez, dzięki któremu łatwiej radzimy sobie ze stresem i bezsennością. Czekolada uspokaja i dodaje energii, a najlepszą ze wszystkich czekolad jest czekolada gorzka :)

Anonimowy pisze...

hmm zrobiłam, ale w jednej tortownicy i teraz ciacho stygnie czekając na przekrojenie wzdłuż. ;>
trochę niziutkie, nie wiem, może popełniłam jakiś błąd, robiłam wg przepisu, bez waszych wskazówek, może teraz przyjdzie mi żałować...:D ale polewa/nadzienie wyszło przepyszne, lekko kwaskowe dzięki śmietanie, słodkawe dzięki cukrowi i taaakie czekoladowe! a o to chyba w tym chodzi :).
mam nadzieję, że smak będzie idealny, mimo niskiego wzrostu.;)
pozdrawiam

Adrian Pawlak pisze...

Uwielbiam czekoladę i z chęcią wypróbuję ten przepis. Moim ulubionym ciastem jest tradycyjny blok czekoladowy z bakaliami. Ostatnio robię go z dodatkiem chałwy, wg przepisu znalezionego na https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/. Chałwa jest świetnym dodatkiem do tego deseru i idealnie podkreśla jego smak. Polecam wypróbować.